Wie is Theda?

100_2147Al een paar jaar schrijf ik blogjes, over mijn hobby’s zoals handwerken en breien maar ook over geloof en kerk. Wekelijks probeer ik een opbouwend woord te plaatsen. Sinds 1 augustus 2011 geniet ik van mijn AOW:-)

Sponsored Post Learn from the experts: Create a successful blog with our brand new courseThe WordPress.com Blog

WordPress.com is excited to announce our newest offering: a course just for beginning bloggers where you’ll learn everything you need to know about blogging from the most trusted experts in the industry. We have helped millions of blogs get up and running, we know what works, and we want you to to know everything we know. This course provides all the fundamental skills and inspiration you need to get your blog started, an interactive community forum, and content updated annually.

Een dagje “treinen”

Gisteren ben ik eindelijk weer eens met de trein weggeweest. Vorig jaar heb ik al eens een keuzedag laten verlopen en dat is jammer. Het was gisteren heel rustig in de trein, ook op de perrons trouwens en ik reis daarbij ook nog 1e klas en zat vaak alleen.( In de supermarkt is het drukker) Ik heb geen stad bezocht maar een prachtige rondrit gemaakt per trein.
Om 9.30 uur ben ik vertrokken en om 17.00 uur was ik weer terug. Mijn route was als volgt.
Via Deventer naar Roosendaal, dan naar Dordrecht. Daarbij kwam ik langs Oudenbosch en zag daar de twee prachtige kerken. Hoop daar nog eens rond te kijken.Van Dordrecht naar Geldermalsen, volgende trein was naar Tiel vandaar de trein naar Arnhem en toen weer richting Deventer en naar huis. In Nijmegen zag ik deze hondekoptrein staan. Treinstel 766 van de Stichting Hondekop. Het is enige bewaarde rijvaardige Hondekop
Het stationnetje staat in Leerdam.
Al met al een heerlijke dag.

Mijn breiwerk

Triest nieuws, de uitgave van Simply Breien is gestopt, mijn lijfblad voor breipatronen. Gelukkig heb ik alle nummers dus ik kan vooruit. En omdat iemand vroeg wat ik zoals brei, zag ik dat achterloop met het plaatsen van foto’s

Waarschuwing tegen zoetstoffen

Laatst had ik een pak Dubbelfriss 0 calorieën uit de boodschappenbox van de Plus. Geprobeerd, maar de zoetstof proef je er boven uit en ik heb het weggegooid. Sucralose heette deze zoetstof. ( Normaal koop ik nooit iets met zoetstof)
Nu kijk ik vaak naar de Ernährungs-Docs (Artsen die uitzoeken hoe je gezond(er) wordt door anders te gaan eten ) op de NDR en daar werd vanavond nog eens gewezen op, hoe slecht zoetstoffen zijn voor je lichaam.
Ze tasten de darmflora aan en die darmflora is super belangrijk voor je immuunsysteem. En dat immuunsysteem dient juist optimaal te zijn, niet alleen tegen het coronavirus maar tegen alle ziektekiemen.

Zondag 24 januari 2021, 2 versies Ps. 34 : 12-15

Psalm 34 vers 12 -15 HSV en een eigentijdse parafrase.
Kom, kinderen, luister naar mij, ik zal jullie de vreze des HEEREN leren.
Wie is de man die vreugde vindt in het leven,
die dagen liefheeft om het goede te zien?
Behoed je tong voor het kwaad
en je lippen voor het spreken van bedrog.
Keer je af van het kwaad en doe het goede;
zoek de vrede en jaag die na.

9 vragen over vitamine D

1. Wat is vitamine D?

Niet de eerste keer dat ik hierover wat plaats en nu blijkt het ook super belangrijk te zijn om weerstand op te bouwen tegen het corona-virus, samen met zink, dat niet vergeten te nemen
Lees vooral ook de reacties ivm vit.D en depressiviteit.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt

2. Zit er ook vitamine D in bepaalde voeding?

Vooral vette vis, zoals zalm, haring en makreel, is rijk aan vitamine D. Ook eieren bevatten redelijk wat vitamine D. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

3. Wat is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor vitamine D?

Ikzelf neem 2 tabletjes als de r in de maand is en in de andere maanden 1 tabletje per dag. En dan bij aankoop even checken of het 10 of 20 mcg is.

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen. Voor de meeste mensen levert zonlicht samen met de voeding voldoende vitamine D. Maar sommige groepen hebben meer vitamine D nodig. In onderstaande tabel zie je welke groepen het advies krijgen extra vitamine D te nemen via een supplement.

Groep Leeftijdsgroep Wie Extra vitamine D in microgram
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10
Vrouwen4 t/m 49 jaarDonkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen 10
 50 t/m 69 jaarIedereen 10
 70 jaar en ouderIedereen 20
Zwangere vrouwen Iedereen 10
Mannen4 t/m 69 jaarDonkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen 10
 70 jaar en ouderIedereen 20

4. Wat is het verschil tussen vitamine D2 en D3?

Er zijn twee vormen vitamine D: D2 en D3. Vitamine D3 (cholecalciferol), is de vorm die het meest gebruikt wordt in supplementen. Beide vormen zijn actief, maar vitamine D3 heeft een sterkere werking dan D2 (ergocalciferol).

5. Hoe merk je dat je een vitamine D-tekort?

Bij een ernstig tekort aan vitamine D krijg je last van spierkrampen of -zwakte. Een tekort bij ouderen geeft een toenemende kans op botontkalking. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, zoals in het immuun(afweer)systeem, oftewel de weerstand. Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken.

6. Kun je ook teveel vitamine D binnenkrijgen?

Dit kan alleen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Als je een normaal eetpatroon hebt en het advies voor opname opvolgt, speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. Bij gezonde mensen komt een te veel zelden voor.

7. Moet je bij een vitaminetekort supplementen nemen of is alleen extra vette vis ook genoeg?

Als je een vitaminetekort hebt, is het lastig om dit tekort aan te vullen met een ander eetpatroon. Het advies is een vitamine d-supplement te nemen.

8. Moet in de winter, bij gebrek aan zonlicht, iedereen extra vitamine D nemen?

De zonkracht is in de winter minder sterk, maar wist je dat je lichaam in de zomer een voorraad aanmaakt waarmee je de winter kunt overbruggen. Als je ook in de winter dagelijks minimaal een half uur buiten bent tussen 11.00 uur en 15.00 uur is een supplement niet nodig. Let er wel op dat je hoofd en handen onbedekt laat. Bij laagstaande zon is de aanmaak minder. ( ikzelf, Theda, denk niet dat dit voldoende is)

9. Kun je beter een multivitamine of een vitamine D-supplement nemen?

In veel multivitaminen zit minder vitamine D dan aanbevolen wordt. Op de verpakking staat hoeveel vitamine D erin zit. Zit er te weinig in? Dan kun je dit aanvullen met een apart vitamine D-supplement tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Bron(nen):