9 vragen over vitamine D

1. Wat is vitamine D?

Niet de eerste keer dat ik hierover wat plaats en nu blijkt het ook super belangrijk te zijn om weerstand op te bouwen tegen het corona-virus, samen met zink, dat niet vergeten te nemen
Lees vooral ook de reacties ivm vit.D en depressiviteit.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt

2. Zit er ook vitamine D in bepaalde voeding?

Vooral vette vis, zoals zalm, haring en makreel, is rijk aan vitamine D. Ook eieren bevatten redelijk wat vitamine D. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

3. Wat is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor vitamine D?

Ikzelf neem 2 tabletjes als de r in de maand is en in de andere maanden 1 tabletje per dag. En dan bij aankoop even checken of het 10 of 20 mcg is.

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen. Voor de meeste mensen levert zonlicht samen met de voeding voldoende vitamine D. Maar sommige groepen hebben meer vitamine D nodig. In onderstaande tabel zie je welke groepen het advies krijgen extra vitamine D te nemen via een supplement.

Groep Leeftijdsgroep Wie Extra vitamine D in microgram
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10
Vrouwen4 t/m 49 jaarDonkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen 10
 50 t/m 69 jaarIedereen 10
 70 jaar en ouderIedereen 20
Zwangere vrouwen Iedereen 10
Mannen4 t/m 69 jaarDonkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen 10
 70 jaar en ouderIedereen 20

4. Wat is het verschil tussen vitamine D2 en D3?

Er zijn twee vormen vitamine D: D2 en D3. Vitamine D3 (cholecalciferol), is de vorm die het meest gebruikt wordt in supplementen. Beide vormen zijn actief, maar vitamine D3 heeft een sterkere werking dan D2 (ergocalciferol).

5. Hoe merk je dat je een vitamine D-tekort?

Bij een ernstig tekort aan vitamine D krijg je last van spierkrampen of -zwakte. Een tekort bij ouderen geeft een toenemende kans op botontkalking. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, zoals in het immuun(afweer)systeem, oftewel de weerstand. Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken.

6. Kun je ook teveel vitamine D binnenkrijgen?

Dit kan alleen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Als je een normaal eetpatroon hebt en het advies voor opname opvolgt, speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. Bij gezonde mensen komt een te veel zelden voor.

7. Moet je bij een vitaminetekort supplementen nemen of is alleen extra vette vis ook genoeg?

Als je een vitaminetekort hebt, is het lastig om dit tekort aan te vullen met een ander eetpatroon. Het advies is een vitamine d-supplement te nemen.

8. Moet in de winter, bij gebrek aan zonlicht, iedereen extra vitamine D nemen?

De zonkracht is in de winter minder sterk, maar wist je dat je lichaam in de zomer een voorraad aanmaakt waarmee je de winter kunt overbruggen. Als je ook in de winter dagelijks minimaal een half uur buiten bent tussen 11.00 uur en 15.00 uur is een supplement niet nodig. Let er wel op dat je hoofd en handen onbedekt laat. Bij laagstaande zon is de aanmaak minder. ( ikzelf, Theda, denk niet dat dit voldoende is)

9. Kun je beter een multivitamine of een vitamine D-supplement nemen?

In veel multivitaminen zit minder vitamine D dan aanbevolen wordt. Op de verpakking staat hoeveel vitamine D erin zit. Zit er te weinig in? Dan kun je dit aanvullen met een apart vitamine D-supplement tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Bron(nen):

6 gedachtes over “9 vragen over vitamine D

  1. Greet zegt:

    Ik slik op doktersadvies bij. En dan nog moet ik twee keer per jaar stootkuur vitamine D nemen.
    Wist je dat je ook ernstig depressief kan worden van vitamine D gebrek?

  2. thedadigitaal zegt:

    Nee, weer een extra reden om op vit. D te wijzen.
    Alhoewel ik het vroeger verafschuwde ben ik dankbaar voor de levertraan die ik vroeger moest slikken..( ook voor de goede vetzuren)
    Ik denk dat wanneer de levertraan weer in ere hersteld zou worden er een heleboel kinderen baat bij zouden hebben. Ik denk ook aan allergieën, adhd enz

    • Olga zegt:

      Wij, man, vrouw, 2 kinderen, slikken een al jaren in de wintermaanden levertraan in capsules. Geen vieze smaak en zelden ziek. In Nederland kun je allen hoogzomer voldoende vitamine d opnemen. Helaas wordt dat weer tegengewerkt door alle zonnebrandmiddelen die we moeten smeren.

      Goed om over dit onderwerp te bloggen.

  3. anja zegt:

    Vitamine D3 is heel erg belangrijk, maar helaas wordt daar door artsen niet altijd bij stilgestaan. Mijn dochter was ernstig depressief, maar men kon niets vinden in haar bloedwaarden e.d.
    Pas nadat ze een heel serieuze zelfmoordpoging deed en ze als gevolg daarvan de volgende dag opeens bij een psychiater zat in plaats van bij een geestelijk hulpverlener, werd haar verteld dat ze nauwelijks vitamine D in haar lichaam had! En dat dat ook al zo was toen ze 2 jaar daarvoor om hulp vroeg bij haar depressieve gevoelens! Maar er was totaal geen verband gezien tussen dat tekort en haar depressie.
    Ze zal de rest van haar leven elke dag een heel hoge dosis vitamine D3 moeten nemen, want ze blijkt geen vitamine D uit voedsel of zonlicht op te nemen. Maar gelukkig is ze nu van haar depressie af. Zo’n simpele vitamine blijkt dus letterlijk van levensbelang!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s