Nogmaals vitamine D

Omdat ik de laatste tijd nog wel eens mensen spreek met een aangetoond vit.D tekort, dit artikel.
Waar ik extra op wil attenderen, het is heel ongezond om vetarm te eten. Er ontstaat dan een tekort van vit.D en ook van vit. A. Beide zijn in vet-oplosbare vitamines. In roomboter zit het van nature en aan halvarine/margarine wordt het toegevoegd. Dit is jaren geleden door de overheid voorgeschreven ter voorkoming van bijv. rachitis. Wekelijks vette vis eten helpt ook tegen een tekort. Maar zoals we vroeger levertraan kregen als de “r” in de maand is ( september t/m april), zouden nu  vit D tabletjes genomen moeten worden en de risicogroepen het hele jaar door. Onder de categorie Gezondheid heb ik al vaker geschreven over het belang van vit. D.

Overgenomen van Gezondheidsnet van 25 april 2017
Dat vitamine D goed voor je is, staat buiten kijf. Een tekort eraan kan dan ook vervelende gevolgen hebben. Denk aan vermoeidheid en problemen met het skelet, maar ook ernstige spierkrampen. Hoe merk je of je een tekort hebt?

Vitamine D is een belangrijke vitamine. Samen met calcium zorgt het voor sterke botten. Verder beïnvloedt vitamine D de spierfunctie en heeft het invloed op de hersenwerking.

Als je voldoende vitamine D in je bloed hebt, spreken we van vitamine D-sufficiëntie. Een te lage waarde aan vitamine D noemen we een vitamine D-tekort. Hierin onderscheiden we de volgende gradaties:

Vitamine D-insufficiëntie

Vitamine D-insufficiëntie wordt ook wel ‘hypovitaminose D’ genoemd. Met insufficiëntie wordt over het algemeen een kortdurend, licht vitamine D-tekort bedoeld. Hypovitaminose D zorgt meestal voor oververmoeidheid, lusteloosheid, spierpijn en/of spierkramp.

Vitamine D-deficiëntie

Vitamine D-deficiëntie houdt in dat er veel te weinig vitamine D in je bloed zit. Een langdurig en ernstig vitamine D tekort kan allerlei botklachten, spierklachten en gewrichtsklachten tot gevolg hebben.

Vitamine D-uitputting

Vitamine D-uitputting houdt in dat je lichaam helemaal geen vitamine D meer voorradig heeft. In dat geval ontstaan botafwijkingen (ontkalking, vergroeiing en verweking), spierziekten, zenuwafwijkingen en afwijkingen van de bijschildklier. Dit tekort kan zelfs levensbedreigend zijn.

Mogelijke symptomen van een vitamine D-tekort

  • Tekort aan energie
  • Zwakkere botten
  • Bloedend tandvlees
  • Spier- en/of gewrichtspijn
  • Lusteloosheid
  • Angstaanvallen
  • Hyperventilatie
  • Krampen en spiertrillingen
  • Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen.

Risicogroepen voor een vitamine D-tekort

  • Vegetariërs en veganisten
  • Mensen die weinig buiten komen
  • Mensen die bedekkende kleding dragen (lange mouwen, hoeden, hoofddoeken, boerka’s)
  • Ouderen, vooral omdat zij veel binnen zitten ( Theda zegt, ook al komen zij wel buiten, er dreigt door de verminderde functies van de huid een tekort)
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Mensen die ongezond en eenzijdig (niet-gevarieerd) eten
  • Mensen die veel alcohol drinken
  • Mensen die een vetarm of vetvrij dieet volgen

Behandeling

In de drogisterij of apotheek kunnen ze op basis van jouw specifieke situatie je vitamine D-behoefte bepalen en je hierover adviseren. Een vitamine D- tekort kan worden aangetoond door middel van een bloedtest bij de huisarts. Je kunt een vitamine D tekort behandelen of voorkomen met een vitamine D supplement.

Advertenties

6 gedachtes over “Nogmaals vitamine D

  1. anja zegt:

    Wat ik hier mis: een ernstig vitamine D-tekort kan leiden tot ernstige depressie.
    Alhoewel bekend was dat onze dochter een auto-immuun ziekte heeft (net als haar vader) die als bijverschijnsel een ernstig vitamine D-tekort kan hebben, is daar nooit op gelet. Wel op getest, maar ons is nooit verteld dat ze vrijwel geen vitamine D in haar lichaam had.
    Ook toen zij depressief raakte en bij psychische hulpverlening terecht kwam, ging men hard op zoek naar oorzaken, maar werd er niet gedacht aan vitamine D.
    Pas na haar mislukte zelfmoordpoging werd er eindelijk de link gelegd met haar extreem lage vitamine D-gehalte. Ze heeft enorme doses toegediend gekregen, zal de rest van haar leven moeten blijven slikken, maar is nu, bijna 2 jaar later, een vrolijke en gelukkige meid.
    Ze was bijna overleden “alleen maar” doordat niemand stilstond bij de oorzaak.
    Dus ik vond dat dit best even mocht worden toegevoegd aan je verhaal, al is er maar 1 persoon bij geholpen, dan is dat al fantastisch!

  2. greet zegt:

    Helaas wordt bij psychische ziekte niet eerst goed lichamelijke oorzaken uitgesloten. Ook een tekort aan B12 kan zulke ernstige psychische gevolgen hebben.
    Goed dat het hier eens genoemd wordt!

    • anja zegt:

      Klopt helemaal, naar B12 is niet eens gekeken bij onze dochter, terwijl mijn man en ik beiden B12-injecties krijgen. Toen wij vroegen om hiernaar te kijken, werden we aangekeken alsof iets heeeeeel absurds vroegen. En er had zoveel ellende mee voorkomen kunnen worden.

      Goede, gezonde voeding is uiteraard belangrijk, maar niet alle vitamines neemt je lichaam op uit voeding. Vitamine D wordt gelinkt aan zonlicht, maar als je lichaam er niets mee kan, dan heeft het geen effect, al zou je elke dag urenlang in de zon zitten. Dat aspect wordt helaas te vaak vergeten, en bij psychische klachten wordt, naar onze ervaring, nauwelijks gezocht naar een lichamelijke oorzaak.

  3. thedadigitaal zegt:

    Het voldoende binnen krijgen van vitamines en mineralen wordt vaak afgedaan met: als je maar gezond eet. Maar doordat de mensen in het algemeen veel minder eten dan in de tijd van veel lichamelijke arbeid en huizen zonder cv hadden, ( dus een veel grotere calorieën behoefte) krijgt men ook veel minder binnen. Bijv. per dag 4 bruine boterhammen of 10 stuks. 2 aardappeltjes of een bord vol aardappelen. En dan heb ik het nog eens over de snelle teelmethodes.
    ( ik heb nu niet over diegenen die teveel eten van ongezonde dingen)
    In de orthomoleculaire geneeskunde wordt op het belang van vitamines en mineralen gewezen. Sinds bij mijn man kanker is ontdekt ( maart 2011) krijgt hij extra doseringen vitamines en voelt zich daar goed bij. Natuurlijk is het niet te zeggen of dat van de supplementen komt of niet. We kunnen de tumoren daar niet mee laten verdwijnen maar hopen zijn conditie zo goed mogelijk te houden. Over wat hij krijgt heb ik in mei 2011 een blogje geschreven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s