De tweede kaars, Advent 2016

images

God geeft ons licht. Maar er zijn tijden dat de mens zó Gods licht dooft, dat God niet meer ziet dat het goed is… Lang geleden was het al zo en eigenlijk gebeurt dat steeds weer.

HARDE WOORDEN

Jeremia 4: 23 en 24 (NBV)

Ik zag de aarde,
ze was woest en doods.Ik keek op naar de hemel,
er was geen licht.
Ik zag de bergen, ze beefden,
de heuvels, ze huiverden.
Ik keek, er waren geen mensen,
Alle vogels waren uit de lucht verdwenen.

Deze woorden, door de profeet Jeremia gesproken, kunnen ook nu gezegd worden. Want wij zien vreselijke dingen, die mensen elkaar aandoen. Die ons bang maken en verdrietig. Moeten we dan nu de kaarsen maar uitdoen? Het licht doven? We kunnen de harde woorden van de profeet immers niet weerspreken…. Wat zij zien… we worden er stil van.

In de stilte

In de stilte zoek ik een uitweg
zoek ik een uitzicht
een hand die mij trekt in het licht van de toekomst!

 

Geef een reactie

