Postelein, een heerlijke (vergeten) groente

Ja, als kind vond ik postelein al heerlijk, mijn moeder kocht het geregeld op de groentemarkt in Apeldoorn, maar na haar overlijden verdween de groente van het menu. Was het misschien ook minder te koop?
In Erica, waar ik later kwam te wonen was het een onbekende groente en moesten we het zonder postelein stellen. Wel heeft de groenteboer het een keer voor mij besteld maar dat was voor een gezin eigenlijk te kostbaar. En ook hier in mijn huidige woonplaats kwam ik geen postelein tegen tot….. een aantal weken geleden. Mijn Plus supermarkt verkoopt het tegenwoordig. Keurig op een schaal ( de blaadjes kunnen makkelijk kneuzen) en nu eten we het wekelijks.
Hoe ik het klaarmaak? Net zoals traditionele spinazie. Wassen, snijden in stukjes van plm. 2 cm en een paar minuten koken met aanhangend water en eventueel een beetje zout. Afgieten , een fijngemaakte beschuit erdoor roeren en

wat nootmuskaat.
Hoe het smaakt? Fris, een tikje zurig en heerlijk bij nieuwe aardappeltjes. Die kook ik trouwens altijd in de schil want ik koop biologische aardappelen.

Geef een reactie

