Afvaltips-waar-je-echt-iets-aan-hebt van Gezondheidsnet.

Ook bij gewicht verliezen zijn er wetenschappelijke ontwikkelingen en is er sprake van modes en trends. De beste hebben we voor je op een rijtje gezet!

1. Weet wat je eet

De basis van elk geslaagd dieet: nadenken over je eetpatroon. Waar zitten mijn zwakke plekken, welke lekkernijen kan ik niet weerstaan? Waarom eet ik als ik niet echt honger heb? Wie succesvol wil afvallen, moet zichzelf kennen. Hou een eetdagboek bij en maak een plan om met moeilijke momenten om te gaan. Bewust eten is ook langzaam eten. Genieten van elke hap, goed kauwen, regelmatig even pauzeren en niet dooreten bij een vol gevoel.

2. Veel, heel veel groenten

Dieetgoeroes kunnen elkaar de tent uit vechten, maar over één ding zijn ze het eens: groenten kun je onbeperkt eten. Ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Vuistregel: eet bij de warme maaltijd een half bord groenten en bij de lunch ook altijd wat rauwkost of een groentesoep.
Tip van Theda
: koop zoveel mogelijk seizoensgroente en ook de supermarkt heeft biologische groenten bijv witte kool, heerlijk voor een salade met zelfgemaakte yoghurtdressing, leef je uit! Geen smoothies drinken, die verzadigen niet en je kauwt niet dus geen vóórvertering in de mond.

3. Minder koolhydraten en zo min mogelijk suiker

De meeste diëtisten en afslankboeken richten zich niet meer op het verminderen van vet, maar op het beperken van koolhydraten. Koolhydraten verhogen het glucosegehalte in het bloed, waarna insuline moet worden afgegeven om dat gehalte weer te verlagen. En juist insuline stimuleert de opslag van vet in het lichaam. Bovendien verzadigen koolhydraten minder snel; de ‘dooreet-factor’ van ( wit)  brood en pasta is veel hoger dan die van vis en peulvruchten. Minder koolhydraten dus! En vooral: minder suiker. Want dat levert louter loze calorieën.
Tip van Theda. ik koop tegenwoordig bij de supermarkt Brabants roggebrood en Oberlander, gesneden plakjes brood van een stevige structuur, daar moet je  langer op kauwen wat heel goed is voor het vóórverteren in de mond en geeft een enorm verzadigingsgevoel, je eet er daardoor minder van maar je krijgt wel je B-vitamines binnen, bovendien niet duur.

4. Eet eiwitten

Eiwitten geven veel verzadiging en zorgen dat de spiermassa op peil blijft. Heel belangrijk, want juist spieren zorgen voor een verhoogde stofwisseling. Eiwitten zitten vooral in eieren, zuivel, vis, peulvruchten en noten. Elke dag vlees is niet nodig.

5. Liever kracht dan cardio

Vergeet de loopband en de hometrainer. Krachttraining levert veel meer op. Het zorgt dat de spiermassa toeneemt, wat goed is voor de stofwisseling. Na een pittige krachttraining blijf je nog uren meer calorieën verbranden dan normaal! Train wel intensief, dus telkens een beetje zwaarder en uitdagender. Opdrukken is een goede oefening. Of ga met gewichten werken. Zorg voor goede begeleiding, bijvoorbeeld in de sportschool.

6. Drink met mate

Alcohol is op drie manieren slecht voor de lijn. Drank levert veel calorieën, verhoogt de eetlust en zorgt dat remmingen verdwijnen, waardoor je meer gaat eten. Hou het daarom bij één glas per dag.

7. Geregeld op de weegschaal

Op gewicht? Gefeliciteerd! Onderzoek wijst uit dat succesvolle lijners zichzelf regelmatig blijven wegen. Zo kunnen ze direct ingrijpen als hun gewicht stijgt.

Karine Hoenderdos is voedingskundige/diëtist en tekstschrijver bij Scriptum communicatie over voeding. Ze schrijft naast artikelen over voeding en gezondheid ook columns voor Nieuws voor diëtisten. In 2010 verscheen haar boek ‘Puur Gezond, slank in 8 stappen’ en in 2013 het boek ‘Oergezond met oerdis’, dat ze samen met Angela Severs schreef.

Advertenties

3 gedachtes over “Afvaltips-waar-je-echt-iets-aan-hebt van Gezondheidsnet.

  1. Gerda zegt:

    We weten allemaal best hoe het moet, alleen sommige dingen zijn zo lekker hè!
    Toch vind ik niet dat je obsessief met lijnen (en dus eten) bezig moet zijn, als je van alles met mate eet, hoef je je niet te veel te ontzeggen en kun je toch blijven genieten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s