Tentoonstelling Museum Catharijneconvent over Naastenliefde door de eeuwen heen.

Afgelopen donderdag ben ik naar Utrecht gereisd per trein met mijn keuzedag. In het museum Catharijneconvent loopt momenteel een interessante tentoonstelling.
” Ik geef om jou” luidt de titel en hier kun je er meer over lezen. Veel schilderijen en voorwerpen die te maken hebben met de armenzorg, weeshuizen, voedselverstrekking ( de voedselbank is echt niets nieuws) ziekenverzorging enz. Het zijn de zg. Werken van Barmhartigheid.
Ook was er een lunchlezing  door Rudy Ekkart over regentenportretten, het is altijd boeiend om wat meer over bepaalde schilderijen te weten te komen.
Vanuit de trein wandel ik altijd naar het museum en heb ook ditmaal eerst een bezoekje gebracht aan Dille en Kamille, daar mag ik graag even rondstruinen, een winkel zonder plastic en lawaai. Rustige ( klassieke) achtergrondmuziek maakt dat ik mij daar helemaal op mijn gemak voel en even in de leeshoek een kopje koffie koop. Ook nu een paar dingetjes gekocht, o.a.een mooi zeepbakje, een klos rood/wit slagerstouw en heerlijke mosterd.
Omdat het zulk slecht weer was ben ik vanuit het museum rechtstreeks naar het station gelopen, even bij de Hema op Hoog Catharijne  vitaminepillen gekocht en in de trein. Via een omweg naar huis, dacht ik maar toen bleek de trein waar ik inzat te stoppen in de woonplaats van mijn zusje en heb ik hen een bliksembezoek gebracht. Hun jongste kleinkind was er ook en dat was extra gezellig. In de trein terug en ik was in de vooravond weer in onze woonplaats waar Jan mij van het station ophaalde.

Een gedachte over “Tentoonstelling Museum Catharijneconvent over Naastenliefde door de eeuwen heen.

Geef een reactie

