Luthercitaat: Advent uit 1522 of enige jaren later.

Elke week ontvang ik een citaat van Maarten Luther. Dat zijn dus gedachten en overdenkingen uit de eerste helft van de 16e eeuw. Maar heel vaak verrassend alhoewel de taal iets moeilijker is dan ons hedendaagse spreken. Je kunt je op deze citaten abonneren, onderaan staat de informatie.

 

Advent

Uit een preek (Titus 2:11-15) volgens de volgorde van de kerkpostillen bestemd voor de ‘kerstnachtdienst’ op 24 december (1).

‘En wachten op de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker Jezus Christus’ (Titus 2:13 )

De apostel wil een onderscheid maken tussen Christus’ tweede komst en Zijn eerste komst. De eerste is geweest in deemoed en verachting, zodat slechts weinigen Hem hebben gekend. Hij is verder ook niet dan in het geloof door het evangelie geopenbaard. Hij is nog altijd verborgen. Op de jongste dag echter zal Hij verschijnen in Goddelijke majesteit en heerlijkheid. Zodat daardoor Zijn heerlijkheid en majesteit voor alle schepselen zichtbaar zal zijn – en eeuwig zichtbaar zal blijven. Want de jongste dag zal een eeuwige dag zijn. Op het eerste ogenblik dat die dag aanbreekt, zal alles door ieder gekend en gezien worden, alle harten, alle dingen. Daarna zal men nooit meer hoeven preken of geloven, dan zal ieder alle dingen ondervinden en aanschouwen in het helderste licht. Daarom zegt hij ook: ‘van de grote God’ (vgl. Titus 2:13), omdat Hij vóór die dag Zijn werkelijke grootheid, majesteit, heerlijkheid en licht op deze manier niet heeft laten zien.

Nu ziet men Hem in het evangelie en door het geloof. Dat is echter nog maar een onvolmaakt en onvolkomen zien. Maar dán zal Hij Zich laten zien in al Zijn heerlijkheid en majesteit. Dit zijn woorden van troost voor allen die matig, rechtvaardig en godzalig leven (vgl. Titus 2:12). Want Paulus wil zeggen: in deze heerlijkheid zal níét onze vijand of rechter geopenbaard worden, maar onze Zaligmaker, Jezus Christus. Hij zal ons dan volkomen zaligmaken, daarom houdt Hij die dag en verschijnt Hij zo heerlijk. Dan zal Hij ons ook verlossen uit deze wereld, waarin we zoveel moeten lijden om het godzalige leven en om het heilige Woord.

Dit alles zegt Paulus, opdat wij vanwege deze toekomst en zeer heerlijke verlossing met meer troost en moed, vervolging, schande, schade, lijden en dood in deze wereld verdragen. En ook standvastiger in een godzalig leven volharden

Kerkpostillen:
Volgens de toen reeds eeuwenoude en vastgestelde volgorde van evangelievoorlezingen (postillen) voor het kerkjaar werd vlak vóór het kerstfeest gepreekt over de tweede komst van Christus in heerlijkheid.

Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres info@maartenluther.com of onze website: www.maartenluther.com (contact op de homepage).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s