Maundy Thursday, een bijzondere kerkdienst.

Een paar blogjes eerder schreef ik al over deze dag, hier staat het. Maar voor diegenen, die net als ik uit de “gewone” protestantse wereld komen met in mijn tijd weinig liturgische elementen en rituelen, wil ik de dienst op zich wat meer toelichten.
Deze donderdagavond is de avond van de voetwassing. Na de bijbellezingen en (korte) preek gaat de priester/dominee/voorganger de voeten van een aantal kerkbezoekers wassen. Bij voorkeur 12 personen ( 12 discipelen) die daarvoor naar voren komen en  plaatsnemen. De  dominee/priester geeft daarmee aan dat hij/zij niet boven de kerkleden staat maar juist dienstbaar aan hen is. Een dienstknecht zoals dat in de Bijbel genoemd wordt. Altijd een bijzonder moment en zo aanschouwelijk uitgelegd.

Daarna wordt het Heilig Avondmaal, bij ons in de Anglicaanse Kerk heet dat Eucharistie, gevierd. Aan het eind van de dienst, wanneer de nacht van verraad en gevangenneming herdacht wordt, wordt het altaar helemaal leeggehaald, dus de avondmaal/eucharistie schalen/bekers, de kaarsen, het kleed enz. Eerst gaat even het licht uit en tijdens het weghalen wordt Psalm 22 gelezen “Mijn God. mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten” Deze woorden werden ook door Jezus aan het kruis uitgesproken. Heel indrukwekkend en het geeft een gevoel van doodsheid, duisternis, nacht. Na  dit gebeuren wordt uit Lucas 22 de verloochening van Jezus door Petrus gelezen, het bekende stuk van de haan die kraait.
Hierna verlaten we in stilte de kerk.

Terwijl ik dit schrijf is het Stille Zaterdag en wachten we op de Opstandingsnacht. Deze Stille zaterdag is de laatste dag van de vastentijd en lijdensweek en op deze dag luiden er geen kerkklokken tot aan de Paaswake. ( Maar of dat overal nog zo gebeurt weet ik niet)
Wij vieren geen Paaswake omdat de kerkleden te ver weg wonen maar vieren dat morgenochtend tegelijk met de Paasdienst. Tijdens de Paaswake wordt de Paaskaars aangestoken en schijnt het Licht weer in de wereld.

 

Geef een reactie

