Goede Vrijdag 2014, een citaat van Maarten Luther uit 1531

Al vaker heb ik iets van Maarten Luther geblogd ( wekelijks krijg ik citaten gemaild), ook in deze week voor Pasen de zogenoemde Goede Week doe k dat.

Goede Vrijdag (2014)

‘Wij evenwel ontvangen terecht straf voor wat we gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan’ (vgl. Lukas 23:41, weergave 1522/1534)

(…) Zo spreekt hij dan en gaat door: ‘Wij evenwel ontvangen terecht straf voor wat we gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan’, alsof hij wilde zeggen: ik heb de dood met mijn daden al dikwijls verdiend. Hij beroemt zich hier niet, maar hij zegt: ‘Ik ben een misdadiger en een moordenaar.’
De satan kan echter niets met hem beginnen: ‘Moet je nu niet wanhopen vanwege je zonden?’ ‘Weet je dan niet wat je verdiend hebt?’ ‘Zeker de eeuwige verdoemenis!’ De moordenaar keert zijn ogen van hem af op Christus. Hij doet niets anders dan dat hij gelooft dat deze Gekruisigde de Heere is Die hem van dood en zonde kan verlossen. Dit geloof maakt zijn tong los, zodat hij spreekt: ‘Heere, denk aan mij, als U in Uw koninkrijk komt.’
Dat is nog eens een groot geloof, dat hij zijn ogen van de zonden afkeert en er niet aan denkt dat hij nooit iets goeds gedaan heeft. In een ontzaglijk afkeren van de zonde zegt hij echter: ‘Dat alles kunt en wilt U mij vergeven.’ Daar neemt hij al zijn zonden, windt ze op één kluwen en werpt ze deze lieve Man om de hals.
Dit woord bevalt Christus en het is Hem tot troost geweest, dat Zijn lijden zo vereerd is geworden.
Dit is de hoogste godsdienst die men Christus moet bewijzen: ik houd Zijn lijden zo hoog dat ik daardoor uit mijn zonde kan worden getrokken en aan mij het eeuwige leven kan worden geschonken. Het is werkelijk een heerlijke godsdienst waarmee deze moordenaar Christus’ lijden vereert.
Hoe doet hij dat? Hij maakt er geen schilderij van voor aan de muur, maar hij neemt Christus in zijn hart.
Zo kent hij Christus de macht toe dat Hij hem kan verlossen. Daarom spreekt Christus: ‘Omdat u Mij voor de Zaligmaker houdt, zult u het ook hebben!’ Hij neemt zijn godsdienst aan en vergeldt hem [naardat hij gelooft heeft].
Christus’ lijden vereren, dat is met uw hart zeggen: ‘Heere, ik ben een zondaar en kwaaddoener, ik bid U, wees mij genadig en laat Uw lijden aan mij ten goede komen.’ Dan spreekt Christus: ‘Gelooft u dat?’ – u antwoordt: ’Ja’ – ‘dan geschiede u zoals u geloofd hebt’ (vgl. Mattheüs 8:13).
Predigt am Ostersonnabend, Sabbato Paschae, am 8. April 1531, vgl. WA 34.1, 254, 8 – 255, 8 (Nachschrift Rörers)
Weergave: Predigten Dr. Martin Luthers, 2. Band, S. 210-211, Georg Buchwald, Ausgabe: Gütersloh 1926

 

Geef een reactie

