Heerlijke wintergroente: Koolraap met kerriesausje

Bij de Plus heb ik laatst een prachtige koolraap gekocht. Ik vind dat een heerlijke groente, trouwens als kind al. Toen, heel klassiek met bloemkoolsausje ( béchamelsaus) en nootmuskaat. Dat doe ik nu ook nog wel eens maar vandaag hebben we de koolraap met een kerriesausje gegeten.
Ik maak zo’n sausje van een gefruit uitje met kerrie ( en als je van pittig houdt ook wat hotkerrie), bloem toevoegen en vocht (water of voor een heel zachte saus melk of een combinatie van deze twee). Verder een beetje zout.

Koolraap is een licht-oranje groente. Je snijdt de koolraap het best eerst in plakken van 1 cm en daarna de buitenschil eraf snijden. De plakken in blokjes snijden ( de grootte ligt aan jezelf niet te klein, niet te groot) Kooktijd plm 15 tot 30 minuten, dat is per koolraap een beetje verschillend.
Een groenteboer vertelde me eens dat de koolraap op z’n lekkerst is tot plm half januari, dus wij hopen het zeker nog wel een paar keer te eten.

Geef een reactie

