Mijn Zwarte Piet duit in het zakje.

Ja ik moet nu toch ook wat schrijven maar wil benadrukken dat er vroeger ook uitgescholden werd. Ja daar moest je dan maar tegen kunnen want zoveel aandacht en medelijden was daar niet voor. Ik plaatst nu een reactie die ik geplaatst heb op een blogje.

Is het kwaad bedoeld als kinderen zwarte pietje zeggen tegen jouw kinderen? Over het algemeen vinden kinderen zwarte Piet juist leuk dus je kunt het ook van de positieve kant bekijken. En denk je dat wij  elkaar vroeger niet uitscholden? ( ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal braaf was maar heb wel eens iemand uitgescholden.)
Brillendragers hadden het slecht: schele mozes werd geroepen of brillejood. Roodharig zijn was een ellende, daar was een hele waslijst scheldwoorden voor en die kinderen werden niet bij de naam geroepen maar hé rooie.
Ikzelf werd op de lagere school altijd “gortepap” genoemd naar mijn achternaam echt vervelend vond ik dat en ik was blij dat dat op de middelbare school voorbij was.
Hier in mijn huidige woonplaats had iedereen een bijnaam en sommige namen waren niet zo vleiend.
Ik wil maar zeggen we moeten ons niet zo snel gediscrimineerd voelen, ook witte mensen onderling kunnen er wat van.

Hiermee sluit ik voor mezelf de discussie, mijn man en ik vieren geen Sinterklaas meer maar ik hoop dat iedereen die dat wel doet met of zonder Pieten, in welke kleur ook, veel plezier heeft.

Geef een reactie

