Een goed artikel over wat suikers zijn en wat zetmeel is, samen heten ze koolhydraten

Er is veel te doen over suiker ( koolhydraten). In onderstaand artikel staat alles heel goed uitgelegd. Probeer zoveel mogelijk de enkelvoudige koolhydraten te vermijden ( o.a de beruchte glucose-fructosesiroop die tegenwoordig bijna overal inzit)  Geen enkelvoudige koolhydraten gebruiken voorkomt dat de bloedsuikerspiegel sterk wisselt van hoog naar laag en v.v.

Kristal/rietsuiker is een dubbele koolhydraat ( vroeger genoemd saccharose), het lichaam heeft er iets meer werk aan om het om te zetten in bruikbare glucose dus daarom een heel klein beetje beter, vooral voor mensen die zwaar werk doen en daarom de energie uit koolhydraten goed kunnen gebruiken. Wat we namelijk niet gebruiken slaat het lichaam op als vet, bedoeld voor slechte tijden.

De meer samengestelde koolhydraten bevatten ook vitamines, mineralen en vezels, de zetmeelgroep. Onderstaand artikel is een goed artikel, voedingsleer- technisch in orde. ( zegt oud-kooklerares NXII Theda )

Koolhydraten, onmisbaar in ieder dieet

Over suikers, voedingsvezels en zetmeel

Koolhydraten worden regelmatig als boosdoener gezien. In veel diëten worden ze vermeden. Bij diabetes kan een teveel aan koolhydraten voor problemen zorgen. Maar koolhydraten zijn eigenlijk vooral een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Wie gezond, eet haalt 40 tot 70 procent van zijn energie uit koolhydraten.

koolhydraten, meervoudige koolhydraten, enkelvoudige koolhydraten, verteerbare koolhydraten, niet-verteerbare koolhydraten, suikers, voedingsvezels

Net als eiwitten en vetten zijn koolhydraten voedingsstoffen. Ze worden ook wel suikers of sachariden genoemd. De naam koolhydraat verwijst naar de combinatie van koolstof (C) en water (H2O).

Verteerbaar

Voedingsmiddelen bevatten zowel verteerbare als niet-verteerbare koolhydraten, ook wel glycemisch en niet-glycemisch. Verteerbare koolhydraten kunnen in de dunne darm worden afgebroken tot glucose. Op die manier kan het lichaam de koolhydraten opnemen en gebruiken. Zetmeel en suikers (glucose, fructose) zijn voorbeelden van verteerbare koolhydraten.

Onverteerbare koolhydraten worden in de dikke darm afgebroken door darmbacteriën. Het zijn voedingsvezels.

Energie

Koolhydraten geven het lichaam energie. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk. Glucose halen we echter niet alleen uit voeding. Het lichaam kan zelf ook glucose maken uit eiwitten. Daarom hebben we een minimale hoeveelheid koolhydraten per dag nodig om te voorkomen dat eiwitten in de spieren worden afgebroken als energiebron.

Hoewel energie geven de belangrijkste taak is van de koolhydraten, doen ze nog meer. De koolhydraat suiker geeft smaak aan voeding en voedingsvezels zijn noodzakelijk voor een goede darmwerking.

Enkelvoudig

Naast de indeling naar verteerbaarheid, kun je koolhydraten ook indelen naar het aantal suikermoleculen waaruit ze bestaan. Zo kennen we:

  • monosachariden
  • disachariden
  • oligosachariden
  • polysachariden

Sacharide betekent suiker en monosachariden zijn enkelvoudige koolhydraten. De belangrijkste zijn glucose (bijvoorbeeld druivensuiker), fructose (vruchtensuiker) en galactose (in melkproducten).

Meervoudig

Disachariden, oligosachariden en polysachariden zijn meervoudige koolhydraten. Deze bestaan dus uit meerdere suikers. In het geval van de disachariden zijn dit er twee. Bekende voorbeelden zijn sucrose (biet- of rietsuiker, ook wel kristalsuiker of tafelsuiker genoemd), lactose (melksuiker) en maltose (moutsuiker).

Oligosachariden bestaan uit drie tot negen suikermoleculen, polysachariden zijn nog langere ketens. Zetmeel is bijvoorbeeld een polysacharide.

Voedingsbronnen

Koolhydraten, in dit geval zetmeel, zitten vooral in graanproducten als brood en pasta, maar ook in aardappelen, rijst en peulvruchten. De dierlijke variant van zetmeel, glycogeen, is veel aanwezig in (orgaan)vlees.

De gezondste koolhydraatbronnen bevatten ook veel voedingsvezels. Volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten zijn dan ook een goede keuze. Daarnaast bevatten deze voedingsmiddelen ook veel B-vitamines en belangrijke mineralen als ijzer, magnesium, chroom en zink.

Te veel of te weinig

Zowel een overschot als een tekort aan koolhydraten is niet goed voor de gezondheid. Als je te veel koolhydraten eet kan dit beteken dat je te weinig eiwitten of vetten eet. Ook vetten en eiwitten zijn noodzakelijk voor energie en ook voor de lichaamscellen en spieren.

Een tekort aan koolhydraten kan beteken dat je niet genoeg van alle gezonde voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels, binnenkrijgt.

Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: Voedingscentrum

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s