Reisje naar Delft, bezoeken van Het Prinsenhof en Museum Paul Tetar van Elven

Vorige week ben ik een dagje per trein naar Delft geweest. Jan was weer zover in orde dat ik rustig weg kon gaan en ik moest mijn keuze-dag opmaken. Het is bijna 50 jaar geleden dat ik in Delft en in het Prinsenhof was.
delftIn het Prinsenhof is tot september een tentoonstelling over Delfts Blauw aardewerk “Kunst of Kitsch” . Erg mooi om de oorsprong en ontwikkeling van dit aardewerk te bekijken. Bij de kassa kreeg ik een mooi boekje met veel delft1aachtergrondinformatie. Natuurlijk ben ik ook nog even verder door het Prinsenhof gelopen om de plek van de moord op Willem van Oranje te bekijken en daarover de nieuwste inzichten te zien in een film.

Daarna heerlijk koffie in het Stads-koffyhuis gedronken, even kijken op de Markt en toen naar Museum Paul Tetar van Elven.
delft 2Een grachtenpand waar van 1864-1894 tekendocent ( aan de Polytechnische School nu TU Delft) P T v. Elven woonde  tevens kunst- en historieschilder. Er zijn  prachtige kamers ( een op papier geschilderd plafond!) te bekijken en omdat het museum niet zo druk bezocht wordt kreeg ik een persoonlijke rondleiding. Erg leerzaam.  Deze Tetar delft3maakte veel copieën van beroemde schilderijen, dat was mode in die tijd. Van Rafaël tot Rembrandt en Potter. Wel op veel kleiner formaat. Wat ik echter veel mooier vond, waren zijn kleine schetsboekjes met aquarel-voorstudies. Hij had bij testament bepaald dat na overlijden van de langstlevende het huis een museum moest worden, alleen jammer dat toen de keuken is verwijderd. Daar moest de conciërge komen te wonen ivm bewaking van ook het vele Chinese porselein. Het museum is werkelijk een bezoekje waard aan de Koornmarkt!delft aqua

Geef een reactie

