Hamschijf met gestoofde zuurkool en aardappelen

Een recept voor “gewoon” Hollands eten. Ik vind het belangrijk om groente van het seizoen te eten en bovendien ben ik iemand die gezond en lekker wil eten zonder daarvoor teveel te betalen. Daarom dit keer mijn hamschijf met zuurkool en aardappelen

Hamschijf is niet duur. Ik snijd een stuk van ongeveer 6 of 7 ons in twee delen, het deel met bot vries ik in en gebruik ik voor erwtensoep, het andere deel braad ik.
Mocht er veel zwoerd aanzitten, dan snij ik dat eraf en braad ik in kleine stukjes mee. Als het vlees bruin is voeg ik 2 gesneden uien toe, laat die ook bruin worden en voeg dan water toe en alles heerlijk laten sudderen. De hamschijf moet boterzacht worden, eventueel kun je de jus wat binden met aardappelmeel.
De zuurkool kook ik met een in stukjes gesneden appel gaar, eventueel kun je nog rozijntjes en/of een gesnipperd uitje mee laten garen ( tot zelfs een restje witte wijn mocht je dat hebben).
Het liefst koop ik zuurkool uit het vat, wij vinden die wat zachter van smaak dan de voorverpakte. Ook spoel ik zuurkool nooit af, er gaan dan namelijk veel voedingsstoffen verloren. Bij de zuurkool en hamschijf eten we aardappelen, maar een zelfgemaakte puree kan natuurlijk ook. Eet smakelijk!

I.p.v. hamschijf kun je ook vleesribben nemen

Geef een reactie

