Tentoonstelling "Stik Maar!" Brabanders en hun textieltraditie in Museum Kempenland te Eindhoven

Kempenland2a Ja, gisteren ben ik daar per trein heen geweest. Ik had mijn keuzedag NS nog en mijn gratis winterweerkaartje om 1e klas te reizen. Eindhoven was daar een mooie bestemming voor. Het Museum is gevestigd in de Steentjeskerk dichtbij het centrum. Vanaf het station ben ik via de markt ( koffie gedronken) op weg gegaan naar het museum. Eindhoven is een echte winkelstad met de Bijenkorf, C&A, V&D en nog veel meer. Nu ben ik van winkelen geen liefhebber, maar bij Smitje op de Kleine Berg 13-15 ben ik toch in een leuke winkel beland. Nog nooit zo’n keuze gezien aan knopen, bandjes, lint, stoffen, hobby enz enz. Boordevol! ( In Amersfoort schijnt ook zo’n winkel te zijn). Het museum gaat om 13.00 uur open en ik was er mooi op tijd. Een erg interessante tentoonstelling vooral het deel over de textielindustrie. Dat heb ik nooit geweten, dat ook Eindhoven een flinke textielindustrie had, wie kent nog het merk Elias, en ook confectie en kleermakers. Eén bKempenland1edrijf bestaat nog steeds. George Pisa tailleurs, de gemeentebodecostuums van mijn man worden daar gemaakt! Natuurlijk was er ook veel te zien op het gebied van het handwerkonderwijs,een mooie collectie merklappen en handwerken thuis, eerst nuttig en tegenwoordig als hobby. Er komen veel schoolklassen op excursie.

Verder was er een tentoonstelling van 100 aquarellen van Mariakapellen in B Kempenland3 rabant, gemaakt door Aart van Woensel.

De treinen liepen gisteren allemaal keurig op tijd en tegen half zeven was ik weer bij Jan terug.

Geef een reactie

