Textielfestival Leiden

Afgelopen woensdag ben ik naar het Textielfestival in Leiden geweest, een groot evenement dat 1x per 5 jaar wordt gehouden op meer dan 30 plaatsen in de stad. De hoofd-tentoonstelling was in de Pieterskerk en op weg daar naar toe heb ik in het Sieboldhuis de tentoonstelling “Ikat met Shiboru” bekeken. Bij Ikat weven worden draden voor het verven afgebonden, dan ontstaan daar lichte plekken en het is nu de kunst om bij het weven die lichte stukjes als patronen in het weefsel te krijgen. Shibori is Japans voor afbinden en in dit geval was het geweven Shibori, er worden draadjes mee geweven die later worden aangetrokken ( denk aan smockwerk) die ribbels worden na het weven geverfd en er ontstaan een soort houtnerven in de stof. Erg mooi om te bekijken en nog bedankt voor alle uitleg die ik kreeg! De tentoonstelling loopt nog tot 18 april 2010.

De rest van de tijd heb ik in de Pieterskerk doorgebracht. Wat een mooie tentoonstelling, natuurlijk eerst gekeken naar de Hedebo werkstukken, maar al het andere was zeer de moeite waard. Het thema voor de werkstukken was “Sporen”. In heel wat wanddecoraties, merklappen, weefstukken, kantkloswerk enz was dat heel mooi terug te vinden. Wat mij bij mezelf opvalt is, dat ik de eigentijdse verwerking ook steeds meer kan waarderen, het meest bij weefsels en kantklossen. Misschien omdat ik deze technieken zelf niet beheers en dan minder in “oude kaders” denk.
Hier en daar een praatje gemaakt en ook uitleg gehad bij Korak patchwork, een oude techniek uit het Oosten. Het wordt met de hand gedaan met kleine lapjes, helemaal mijn ding. Dus wie weet ooit, Het patchwork wordt opgebouwd uit driehoekjes, rechthoekjes en lange streepjes, allemaal vastnaaien aan de goede kant.

Op de terugweg naar het station nog in een gebouw geweest om miniquilts te bekijken, daar hingen ook een paar quilts gemaakt naar schilderijen van Ton Schulten. Al met al een prachtige dag, niet alleen vanwege het weer maar door alle mooie dingen die ik gezien heb. Helaas had ik mijn fototoestel vergeten.:-(

Wilt je de letters groter hebben toets Ctrl+ en voor verkleinen Ctrl-.

Geef een reactie

