Beeldschone Boeken in het Catharijneconvent

Week 28 is al halverwege en ik heb geen spreuk genoteerd, die van week 27 is nog helemaal geldig. Ik wil nu alles weer bijhouden en begin met gisteren. Jan en ik zijn per trein naar UtrechtBoeken1 geweest om in het Catharijneconvent de handschriften uit de Middeleeuwen te bekijken, het was in één woord genieten! De periode waarin deze tentoongestelde handschriften gemaakt is tussen het jaar 1000 en 1500. De kopiist deed het schrijfwerk en de verluchter daarna het penwerk (de versieringen) en alles gebeurde Boeken_2met een ganzenveer. Monniken en kanunniken deden dit werk, dus met recht "monnikenwerk". Utrecht had een grote faam in het vervaardigen van manuscripten en had ook een eigen stijl, bijvoorbeeld het heel fijne bloemtjes-penwerk en het draakje dat in allerlei afbeeldingen voorkomt. Nadat alles goed bekeken was, zijn we op pad gegaan naar Betje Boerhave’s winkeltje en het kruideniersmuseumpje aan het Hoogt 6, tussen Neude en Janskerkhof. Erg leuk, gratis, men vraagt een vrije gift. Onderweg bleek dat de kerken in de Utrechtse binnenstad in het zomerseizoen open zijn om te bekijken en ook dat hebben we gedaan. Vooral de meneer in de Jacobikerk vertelde met passie over "zijn kerk", was ook bekend met de Anglicaanse Kerk in Utrecht, leuk zo’n contact. Persoonlijk mag ik graag door de binnenstad van Utrecht kuieren, zag in de Hamburgerstraat ( vlakbij het C.convent) nog een mooi handwerkzaakje. Op de Lijnmarkt is De Vlijt weg, jammer, jammer, maar er zitten nog wel 3 zaken met resp. bandjes, breigaren en stoffen. Voor mij is Utrecht wel een reis waard ( voor Jan ook, hoor) In het najaar is in het C.convent een tentoonstelling over Sinterklaas maar ik kan je deze handschriftententoonstelling meer informatie hier bijzonder aanraden.

Een gedachte over “Beeldschone Boeken in het Catharijneconvent

  1. Corrie zegt:

    Wat hebben jullie genoten van al deze schoonheid, ik weet nog goed hoe ik in de kathedraal van Granada met mijn neus op de heel oude manuscripten gedrukt stond (er zat gelukkig glas tussen ;- ).
    Wat is er toch véél moois om van te genieten, ook van een broedende merel in je eigen tuin.

Geef een reactie

