Temari cursusdag in Borculo

Afgelopen woensdag ben ik weer bezig geweest met Temari. In 2004 en 2005 heb ik daar meerdere cursussen van gedaan maar daarna niet meer. Nu was er de mogelijkheid om dicht in de buurt een dagcursus te doen. Allereerst wat is Temari? Temari is een heel oude Japanse borduurtechniek op ballen, de Japanse adel gebruikte die ballen voor een spel, de ballen werden gemaakt van vodden, 100_2312 omwikkeld en geborduurd. Na de komst van rubberen ballen raakte Temari in de vergetelheid maar tegenwoordig is er een hernieuwde belangstelling voor.

Sandra Moek uit Grollo geeft er les in, je kunt over haar lezen op www.temari.nl , op de100_2309 handwerkbeurs in Zwolle hoopt ze ook weer aanwezig te zijn. Vorige week heb ik mijn spulletjes voor de dag gehaald en ben aan de slag gegaan met meten, steundraden aanbrengen, sterren borduren enz. Het is erg leuk werk maar ik doe het toch het liefst tijdens een cursus en dan thuis afmaken. De ballen waar ik aan begonnen  ben zijn nog niet klaar, die zet ik later wel op de foto, wat nu op de foto staat zijn de ballen die ik in 2004/5 gemaakt verder zoals we afgelopen woensdag bezig waren en het resultaat aan het eind van de dag. 100_2311Ik maak zelf het liefst figuren vanuit een "pool" zoals dat heet. Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met Sandra via haar website.  In Handwerken zonder Grenzen nr. 133, 135 en 137 staan ar tikelen van haar hand met een zeer duidelijke beschrijving.

Geef een reactie

