Hedebo borduren les 2, "Dragverk"

Vorige week donderdag had ik les 2 en maakten we kennis met de techniek van draden uittrekken, het Dragverk. Dit werd veel gedaan tussen 1750 en 1840. Maar ik wil eerst vertellen wat ik gedaan heb met de eerste Hedebotechniek "Taellesyning" . Ik heb nog onbedrukte kleedjes, mooi afgewerkt en op 100_2306 100_2303 één heb ik de eerste rand gemaakt. Erg leuk werk om te doen en het resultaat staat me echt aan. In Handwerken zonder Grenzen nr 131 wordt geschreven over deze techniek.

Donderdag hebben we op onze proeflap in de vierkantjes gewerkt, in beide richtingen werden draden uitgetrokken, de spijltjes omwikkeld en toen een motief in de 100_2297 vierkantjes borduren. Daar worden de stopsteek of de point d’esprit voor gebruikt. Deze laatste bestaat uit festonsteekjes die als een soort bloempje geborduurd worden 100_2299 in het vierkantje. In Handwerken zonder Grenzen nr 4/1998 heeft een mooi artikel gestaan over borduurwerk uit Amager, een Deens eiland. Dit lijkt heel veel op Dragverk, alleen de afwerkingsrand is anders en de spijltjes worden niet eerst omwikkeld. De rand die bij dit artikel staat wil ik gaan maken. Ik hoop er volgende week mee te beginnen.

4 gedachtes over “Hedebo borduren les 2, "Dragverk"

  1. Hinke zegt:

    Hallo Theda,
    ook ik ben op een cursus Hedebo van de Vrouwen van nu. Mijn vraag is welk garen gebruik je voor het borduren? Mijn cursus lijkt veel op die van jou. a.s. donderdag hebben we de tweede les.
    Groeten Hinke.

  2. Marieke zegt:

    Hallo Theda
    Ik denk dat onze leraressen dezelfde methode volgen ,mijn proeflap lijkt op die van jou.Volgende week krijg ik de 4de les.’tis heel leuk om te doen.Wij moeten nu ook zelf een rand bedenken en dat valt nog niet mee.
    Wij gebruiken als garen D.M.C.nr20op de foto lijkt het of jullie koordzij gebruiken Klopt dat? Groeten Marieke

  3. aafje zegt:

    Dag Theda,
    Vorige week zag ik al dat er nog meer Hedeboosters zijn, maar kwam ik niet aan een reactie toe.
    We werken toch allemaal net een beetje anders. Wij moeten vanaf het begin zelf varieren op de aangeboden motieven. Wat op zich leuk is want je krijgt zo meer idee van wat er kan.Op mijn eigen web-log geef ik nog wat aanvullende informatie omdat Hedebo minder bekend is dan Hardanger. Omdat je er ook minder informatie over kunt vinden, is het fijn dat meer mensen reageren. Zelf heb ik van iemand de twee “Handwerken zonder grenzen” kunnen lenen zodat ik weer wat wijzer ben geworden. Ook met praktische vragen kunnen we elkaar op weg helpen.
    Wij borduren b.v. met DMC handwerkkatoen nr.16 op 10 draads hardangerstof. Groeten Aafje.

  4. marianne zegt:

    Hallo,
    Ik ben op zoek naar patronen of boekjes i.v.m. taellesyning. Kan er helaas geen vinden. Kan jij mij eventueel de namen en gegevens doormailen van enkele boekjes die hier (België) te koop zijn, want dit is toch wel zeer prachtig handwerk ? Kijk vol belangstelling uit naar een reactie.Groetjes en alvast bedankt.

Geef een reactie

