Jam van rode bessen

Een paar dagen geleden heb ik voor het eerst sinds tijden weer eens jam gemaakt. Ik was bij de groenteboer en die had rode bessen te koop, 99 ct voor een pond bessen. Dus direct maar 1 kg gekocht. Ik wist dat ik nog een pak geleisuiker had staan, vorig jaar in een opwelling gekocht, dus nu werd het tijd om die eens te gaan gebruiken. Thuis de bessen gewassen, met een vork de bessen van de steeltjes gerist, wat een prachtige lange trossen, het was zo gepiept. Bessen en suiker in een pan gedaan en aan de kook laten komen, de bessen fijnmaken met de staafmixer en 4 minuten laten koken. Dat is alles! Ik had nog een paar potjes, wel zonder deksel, ze goed met soda gewassen en de jam er gloeiend heet ingedaan en afgedekt met afdekfolie. Ik hoop dat dat  wil. Nu  bewaar ik de jam in de koelkast en we eten er ook al van. Het is een heerlijke friszure jam geworden. Op deze manier met geleisuiker is toch stukken gemakkelijker dan vroeger dat eindeloze inkoken, waarbij toch veel smaak verloren ging. Wie weet ga ik toch vaker jam maken.

Geef een reactie

