North Berwick en de terugreis uit Schotland, 5e en laatste deel

Nog een paar dagen om over te schrijven. Het moest er een keer van komen, het motregende op onze één na laatste vakantiedag in Schotland. We wilden graag een kleine rondrit maken en lieten ons niet tegenhouden, we reden weer in oostelijke richting langs de kust. Voorbij North Berwick zagen we het Tantallon Castle, maar wij reden verder door, tot we een parkeeplek vonden naast een boerderij. Het weer was wat opgeknapt en de wandeling die we toen gingen maken voerde ons naar de kust. We gingen een duin over en kwamen op een echt zandstrand.Rivier1  Via het strand kwamen we bij een riviertje dat daar in de zee stroomde. Langs de rivier liepen we terug ( we bleven nu aan de goede kant!). Ik wilde graag nog een keer naar de plek waar je zo’n mooi uitzicht op North Berwick hebt en aldus gedaan. Het was nu eb en Daniël kon naar beneden lopen om op de lavastenen te speuren Wij sloegen hem vanaf de hoogte gade, er werd druk gefotografeerd door hem en hij vertelde ons dat hij aan de ligging van de stenen kon zien waar de krater geweest moest zijn. Op de terugweg naar de camping gingen we 100_1566 thee drinken in de Farmshop waar Daan eerder al was geweest. Het was druk in de winkel ( met slagerij) en de tearoom. Ze hadden dan ook heerlijk home-made gebak. En ja, toen we terug waren in de caravan, moesten we zo langzamerhand de koffers gaan pakken, Jan ging koken en Daan en ik pakken, de volgende dag wilden we bijtijds 100_1565 rijden.

En dat lukte ook, voor 9 uur reden van de camping weg, we hadden voor de terugweg de A68 uitgezocht.  Er was wel wat laaghangende bewolking maar dat kon de pret niet drukken. In Jedburgh zijn we gestopt, vlakbij een ruine van een oude Abdij. Jedburgh is een heel oud stadje. Er staat nog een gevangenis uit de 16e eeuw, voor die tijd was hij heel modern en het huis waar koningin Mary van Schotland wel logeerde is te bezoeken. Wij zijn alleen naar de VVV gewandeld en hebben wat distelzeepjes gekocht, Scottish Thistle Soap, de distel is de bloem van Schotland. Verder rijden, richting de grens en de Cheviot Hills maar eerst natuurlijk ons kopje koffie, 100_1567 bijna altijd vind je bij een parkeerplaats wel picknicktafels. We hadden willen stoppen bij de grens Schotland/Engeland maar daar was vanwege de mist niets te zien, gelukkig brak even later de zon door en hadden we prachtige uitzichten op de Cheviot Hills en het Northumberland National Park. Wat een prachtige weg is die A 68, heel veel bochten maar ook "blind summits" en "blind dips". Als er teveel verkeer achter mij zat, vrachtwagens e.d., stopte ik even op een parkeerhaven, liet iedereen voorbij gaan en dan konden wij weer toeristisch verder rijden. Het is voor Schotse begrippen een drukke weg, voor ons een rustige weg. Via de A696 en binnendoor-wegen kwamen we bij de Noordzee, op weg naar Tynemouth om op ons vaste adres Fish and Chips te eten. Dat is aan de Fish Quay, de visgroothandels hebben daar ook hun visrestaurantjes. Heerlijk, je krijgt er een pot thee bij en ook nog 2 gesmeerde boterhammen. En ja dan is het tijd om weer naar de boot te rijden. Aan alles komt een eind, ook aan deze fantastische vakantie.Afsluitdijk   De andere dag zijn we via de Afsluitdijk, waar we natuurlijk ook nog even stopten voor een koffiepauze, naar Emmen gereden om Daniël thuis te brengen met zijn 100_1568 vouwfiets en toen naar ons eigen plekje waar we stomverbaasd stonden over hoe mooi groen de tuin,bomen en heg in die 10 dagen was geworden! We gaan nu de hele zomer van onze tuin genieten!.

Een gedachte over “North Berwick en de terugreis uit Schotland, 5e en laatste deel