Vakantie 2008 naar de Schotse Lowlands, deel 1

Op pad met man Jan en zoon Daniël. We gaan naar Engeland en dit keer door naar Schotland. Op 25 km ten oosten van Edinburgh ligt "Seton Sands Holiday Village", waar we een stacaravan gehuurd hebben. We varen vanuit IJmuiden met de DFDS naar Newcastle. Om 18.00 uur staat het vertrek van de boot, de Princess of Norway, gepland maar we waren, zoals gewoonlijk, weer veeeeel te vroeg. Om 16.30 uur mochten we 100_1513 inschepen en onze hut opzoeken. Daniël is dan al snel naar het dek vertrokken alles te bekijken, de hele avond zie hem niet weer, het is één en al genieten voor hem. Alles wat scheepvaart betreft interesseert hem, ik ga eerst een poosje plat en Jan is dan in de hut en dan weer op het dek. Natuurlijk bekijk ik het uitvaren wel. Het is heel rustig weer en dit keer hebben Jan en ik zelfs naar het live-optreden van een bandje gekeken onder het genot van een drankje. Toen lekker slapen en ’s morgens eerst "bunkeren" bij het ontbijtbuffet.100_1515  We moesten per slot van rekening nog een 200 km rijden. Rond 9.30 uur voeren we de Tyne op, langs de resten van het kasteel van Tynemouth naar North Shields waar  de terminal is. Om 10.45 uur reden we bij de eerste rotonde, maar in Engeland is het dan pas 9.45 uur! Jan vindt het prima, dat ik rijd. Ik vind het linksrijden namelijk 100_1517 heerlijk! We zijn zoveel mogelijk langs de oostkust gereden en éénmaal in Schotland hebben we even St. Abbs bezocht. Twee jaar geleden hebben Jan en ik daar een prachtwandeling gemaakt. Het is een heel klein 100_1519haventje, waar nu veel sportduikers actief zijn. Ruim op tijd waren we op het campingpark, we mochten nog niet naar de caravan maar moesten tot 16.00 uur wachten, dat was wel een teleurstelling. Dus eerst maar even rondgekeken in de gokhal en bij het zwembad(je), ja dat gokgebeuren schijnt bij deze parken te horen, gelukkig hebben we daar verder niets van gemerkt, want onze caravan stond er ver vandaan. Aan de overkant van de straat was de zee of eigenlijk heet het "de Firth of Forth".  De stacaravan zelf was erg groot met 3 slaapkamertjes, een ruime keuken en kamer, centrale verwarming en een (gas) open haard. Engelse stacaravans zijn breder dan de continentale. Ze staan wel op een rijtje100_1547 maar overdag ben je er toch weinig. Het weer was prima en we hebben alle nachten heerlijk geslapen. Ondanks de vele caravans was het erg rustig op de camping, de camping Seton Sands bestond al in de 20er jaren, we hebben er oude foto’s van gezien en toen waren er ook al huisjes te huur.  In een volgend stukje schrijf ik wat meer over de dingen die we gedaan hebben.