Internationale Vrouwendag

Vandaag wordt voor de honderdste keer Internationale Vrouwendag gevierd. De dag staat in het teken van solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen overal ter wereld.
100_1304Op 8 maart 1908 staakten Amerikaanse vrouwen in de textiel- en kledingindustrie voor een achturige werkdag, betere arbeidsomstandigheden en kiesrecht. In Nederland is in 1912 voor het eerst de 100_1312_2Internationale Vrouwendag gevierd. Tegenwoordig is het Nederland vooral een feestdag en een dag van ontmoeting.
De werkgroep Dubbelportret organiseerde vanmorgen een ontmoetingsactiviteit in mijn woonplaats. Het thema was " Hoe creatief zijn wij". In het algemeen gesteld zijn vrouwen, 100_1320waar ter wereld ook, erg creatief en dan vooral in het bedenken van oplossingen in en rondom hun huishouden en gezin. Deze ochtend werd er een beroep gedaan op andere creatieve eigenschappen: nl. het klaarmaken van (multiculturele) hapjes, volksdansen, zingen en bloemschikken. Dit alles d.m.v. van workshops. Er was een heel goede opkomst, deze zaterdagmorgen en een heel gemeleerd gezelschap. Dat is ook de bedoeling van deze dag, aan de praat komen met 100_1325_2vrouwen uit andere culturen en van alle leeftijden. Na afloop van de workshops dronken we weer koffie, waarbij de gemaakte hapjes in de smaak vielen. Na de pauze hebben we geluisterd naar de vrouwen, die de workshop zingen gedaan hadden, een zestal liedjes van over de hele wereld hadden ze aangeleerd. Gezamenlijk hebben we nog Vader Jacob gezongen in canon!. 100_1318De volksdansters hadden in die korte tijd 3 dansen geleerd en lieten ze ons ook zien, erg leuk en vrolijk. De bloemschiksters stelden hun bloemstukjes ten toon. Ook  weer een verrassend geheel. Ik heb wat foto’s gemaakt, zodat er een idee van deze morgen gevormd kan worden. Mochten er lezeressen zijn die ook een bijeenkomst bijgewoond hebben t.g.v. de Intern. Vrouwendag dan zou ik het leuk vinden om daar over te horen. Onder dit stukje plaats ik een gedicht over: het niet op je eiland blijven zitten. 100_1309 100_1323 100_1319

3 gedachtes over “Internationale Vrouwendag

  1. aukje zegt:

    Vrouwendag, daar wist ik vroeger het bestaan niet van totdat ik eens in Rusland was, daar vieren ze vrouwendag door de dames te verwennen met een cadeautje en bloemen. Overal waar ik liep werd ik benaderd door mannen die me vroegen of ik panty’s bij me had of iets anders kleins voor hun vrouw. Je hebt je wel vermaakt Theda, met de dag der vrouwen met zang, dans, bloemschikken en andere leuke dingen. Jazeker, we zijn heel creatief. Wij dames, met huishouden, met kinderen, met het gezin, de familie, het koken, kleding maken…. ach, hoewel, nu hebben de meiden van tegenwoordig het een stuk makkelijker met al die handige apparaten en je boodschappen kunnen doen via internet.

  2. M zegt:

    Hoi mama,

    Leuk verslag.
    Was het in de hof van Twente? Die stoelen komen me zo bekend voor van jullie trouwzaal, maar kan ook zijn dat ik me dat verbeeld.

    Groetjes,

    Marlies

Geef een reactie

