De Handwerkbeurs in Zwolle

Gisteren ben ik voor de 4e keer naar de Handwerkbeurs in Zwolle geweest, ditmaal met de trein. Van het station in Zwolle is het 10 minuten lopen naar de IJsselhallen, daar kwam ik tegen half elf aan en er stond al een hele rij in de koude wind te wachten voor de kassa. Gelukkig had ik een kaartje via internet besteld en kon dus langs die hele rij naar binnen lopen. Daar heb ik mijn jas in de garderobe gehangen en ben toen op pad naar de 1e workshop: het leren breien van een sok vanaf de teen, ondertussen al her en der rondgekeken. Miniteensokjes En toen aan het breien, het begin van een mini-sokje. Met een rondbreinaald, iets nieuws voor mij, eerst wordt het teentje gebreid en daarna brei je in het rond naar boven. Marjan Hammink ( de juf!) had een heel goed patroon gemaakt, waar ik al snel mee uit de voeten kon, ik heb ook geleerd hoe je de pennen van een rondbreinaald heen en weer schuift. Nu brei ik nooit sokken, dit omdat ik liever truien brei, maar voor een echte sokkenbreister best een leuke uitdaging. Mocht ik ooit sokken gaan breien, dan zie ik het mij niet doen op deze manier, ben dan ook iets eerder gestopt om nog tijd te hebben om rond te lopen voordat ik naar de volgende workshop zou gaan. Bij Nenne Design 2 patroontjes gekocht om later te borduren, ook nog een breiblad waar een heel mooie driekantige sjaal instaat. Er was trouwens veel mooie breiwol te koop, maar als ik het zo hoor en zie, dan ligt bij het breien toch wel de nadruk op sokken , sjaals, dassen en mutsen breien. Ook was de beurs weer uitgebreider en drukker dan vorig jaar. Maar goed op naar het breien van Grolse wanten.Grolse_wanten Dat zijn wanten uit Groenlo, het patroon bestaat al 400 jaar, het lijkt op een Noors patroon. Mijn man heeft een Grolse muts, die van zijn vader is geweest, vandaar dat ik persé naar deze workshop wilde. Op de bijgevoegde foto kun je de want zien, altijd in donkerblauw, wit en rood. De ster heeft 2 randen in het midden. Het leuke hier was, om het breien met 2 kleuren ( Fair Isle breien) op een handige manier te leren. Ook nu kregen we een duidelijk patroon, dus ik kon weer iets eerder stoppen. Nog even rondgelopen en dan naar de trein. Het was leuk om er geweest te zijn, maar doordat ik 2 workshops gedaan heb, had ik minder tijd voor alle stands en heb zelfs een deel vergeten te bezoeken, een goede leer voor de volgende keer.

Een gedachte over “De Handwerkbeurs in Zwolle

  1. marianne zegt:

    wist niet dat er zwolle ( mijn geboortestad) een handwerkbeurs in de ijsselhallen was. zal in iedergeval voor volgend jaar er op letten.
    en breien met een rondbreipen, tja dat is even oefenen en dan heb je de smaak te pakken. ik doe dat eigenlijk nooit met sokken maar wel met andere dingen waaronder ooit een trui met 18 bolletjes wol, om gek van te worden.

Geef een reactie

