Er gaat niets boven Groningen

Schilderij_ivan_en_de_grijze_wolfAfgelopen zaterdag zijn mijn man en ik weer een dagje met de trein weggeweest. Dit keer wilden we naar Groningen om daar in het Groninger Museum een tentoonstelling te bekijken van Russische schilderkunst over de Russische sprookjes, volksverhalen en legenden. De schilderijen en tekeningenTekening_bij_sprookje  stammen uit het eind van de negentiende en begin twintigste eeuw. Dus gingen we al bijtijds op pad, want zo’n tentoonstelling wordt in de regel goed bezocht, vooral ook omdat er over dit onderwerp een documentaire op de TV was geweest. Tot onze grote verbazing was het op het station van onze woonplaats erg druk en moesten er mensen staan in deze stoptrein. Op het station van Deventer aangekomen, werd het nog veel drukker en alle treinen zaten bomvol. We konden nog net een plekje vinden maar we zaten niet bij elkaar. Dit hadden we op zaterdagmorgen nog nooit meegemaakt. In Zwolle van hetzelfde laken een pak, gelukkig konden we toen wel weer naast elkaar zitten, wel zo gezellig. Het raadsel van de drukte werd toen wel opgelost, het was het laatste weekend dat de goedkope treinkaartjes van ’t Kruidvat Tekening_3_1konden worden gebruikt. Ondanks de drukte heerste overal een gezellige stemming, heel veel kinderen en je kon merken dat voor veel mensen deze treinreis geen dagelijks gebeuren was, zo’n soort schoolreisjes-opwinding hing er. Tegen 11 uur waren Meisje_bij_water we in Groningen en het was in het museum nog niet te druk, dus eerst heerlijk koffie gedronken in het restaurant met een sprookjesgebakje. Erg lekker van  patisserie Rodenburg in Haren. Heel zacht biscuitgebak met een chipolatavulling en omhuld met dunne witte chocolade, bovenop een schilderij-afbeelding van marsepein. Daarna zijn we de echte schilderijen gaan bekijken. De Russische sprookjes en legenden kennen we in Nederland eigenlijk niet maar we vonden dat niet storend. We kregen een boekje met uitleg Sneeuwmeisjeen konden ook zonder die kennis genieten van de vaak grote schilderijen. Ikzelf houd erg van die grote afmetingen, prachtig. Helaas had ik geen camera mee, dacht dat dat niet zou mogen, anders had ik de dansende kikkerprinses gefotografeerd met de ondeugende muzikanten. Een heel vrolijk, kleurig schilderij. Uit een tijdschrift en agenda-boekje heb ik wat afbeeldingen gescand, die ik bij zal voegen. Behalve schilderijen hingen er ook heel veel illustraties, die voor boeken gemaakt werden, in de Russische Art Nouveau ( Jugendstil) stijl. Tekening_bij_sprookje_2Buitengewoon mooi, maar ondertussen was het al een stuk drukker geworden en bij tekeningen wil ik er graag met mijn neus bovenop staan om alle details goed te bekijken. Dat  ging dus niet meer. We zijn toen nog even naar de afdeling gelopen waar de schilderijen van de schildersgroep De Ploeg hangen. Mij spraken de schilderijen van Hendrik de Vries erg aan, Jan vond de aqaurellen van Alida Pott erg mooi. Na het bezoek aan het museum zijn we de stad nog even ingelopen en voordat we de trein om 16.00 uur instapten hebben we de stationshal in Groningen goed bekeken, ook een prachtig staaltje van Jugendstilkunst en fijn dat zoiets gerestaureerd is en niet verloren is gegaan. Na weer een voorspoedige reis terug, alle treinen liepen op tijd, kwamen we voldaan thuis. Met de trein reizen vinden we erg prettig en we hopen nog heel wat reisjes te maken.Img_0046Img_0049

Nog een nagekomen foto, gemaild gekregen van een vriendin. Dit is de kikvorsprinses. Zij is een betoverde kikker, die voor het feest is veranderd in een prinses. Een spetterend schilderij, let ook op de muzikanten.

Een gedachte over “Er gaat niets boven Groningen

1. Marlies zegt:

Leuk dat jullie weer zo’n fijn dagje met de trein op stap konden. Ik heb bij de muziekschool in Emmen een folder van deze tentoonstelling ingezien en het leek me inderdaad een bezienswaardigheid. Dat je geen foto’s hebt gemaakt, heb je toch mooi zo kunnen oplossen!
    (Het is mij nog niet gelukt foto’s rechts te plaatsen, misschien heb ik de opties nog niet genoeg uitgeprobeerd.)