Oudejaarsdag/ Verjaardag

Vandaag is het weer een bijzondere dag, behalve dat het oudejaarsdag is, is het ook de verjaardag van Rosalie, onze oudste kleindochter. Ze is 17 jaar geworden. Het bleek 17 jaar geleden al  dat oudejaarsdag een bijzondere dag is om ter wereld te komen, de dokter had geen tijd om bij mijn dochter te blijven, want hij moest thuis nog oliebollen bakken!! Nu, hij was nog niet thuis of hij kon weer terug, Rosalie was ondertussen al geboren! Afgelopen eerste Kerstdag was ze met haar ouders 100_1048100_1049 en broer hier bij ons. Nu is het zo, dat Rosalie erg graag mag koken en mijn man ook, dus samen legden de laatste hand  aan het kerstbuffet. De vis moest nog gebakken worden, zie de foto’s. Heerlijk!

Maar ikzelf mag ook graaag wat bakken met oudejaar, vandaag zijn dat fritures geworden. Vlinders noemden wij ze vroeger. Ik heb nog ijzers van mijn moeder, ik denk dat ze ouder zijn dan ik zelf ben. Je bakt ze in hete olie en worden dan bestrooid met poedersuiker.100_1060100_1059_2   Het is jaren geleden dat ik ze voor het laatst gemaakt heb, maar na een paar mislukte exemplaren ging het perfect. Verder heb ik appelflappen van bladerdeeg gebakken. Oliebollen verdraag ik slecht, dus die bak ik niet meer. Dit jaar geen rolletjes, wie weet volgend jaar. Ik heb nog het oude kniepertjesijzer dat een zwager in de jaren 30 voor mijn moeder heeft gemaakt. Ik bak ze dan op het gasstel. Terwijl ik de fritures bakte, was Jan bezig met hapjes voor vanavond. We laten ( ook Daniël is hier) ons verrrassen. Tot lezens in 2008!

3 gedachtes over “Oudejaarsdag/ Verjaardag

  1. tine zegt:

    Ik kan me die vlinders en rondjes nog erg goed herinneren. Wist niet dat je die fritures noemde. Wist ook niet dat die dingen nog heel waren. Tine.

  2. Paula zegt:

    Ben je weblog weer ff aan het “bij”lezen. Had dit jaar nog niet gekeken. Maar wat weer een leuke verhalen. En wat kun je leuk vertellen. Die fritures lijken me heerlijk! Is daar tegenwoordig ook nog aan te komen, zulke ijzers? Of wat er dan maar voor is. Nou, ik ben in elk geval weer helemaal bij. Veel plezier zondag bij oma, doe haar de groeten met een dikke pakkerd!

    Liefs Paula p.s. ik wil ook wel eens met Jan kokkerellen!

Geef een reactie

